HomeroomNO
Handlekurv

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.homeroom.no, er en del av Ellos Norway AS, org. nr. 832005622, 501 86 Borås, Sverige. Med benevningene «vi, våre, vårt og oss» nedenfor menes Homeroom.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år, må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, registrering av kundekonto hos oss, bruk av enkelte av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige.

Vi forbeholder oss retten til å kunne endre de generelle vilkårene. De eventuelle endringene trer i kraft tidligst 30 dager etter at de justerte vilkårene er tilgjengelige på vår nettside.

Firmainformasjon

Telefon: 63 00 18 20
Åpningstider: Mandag-fredag 07:30–21:00, Lørdag: 9:00-17:00, Søndag: 9:00-17:00
Adresse: Ellos AB , 501 10 BORÅS
Besøksadresse: Ödegärdsgatan 6, Viared
Organisasjonsnummer: 832005622
E-postadresse: customerservice@homeroom.no

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25 % inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Siden ulike skjermer og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelse, kan vi ikke garantere at fargenyansene på varene stemmer overens med de bildene som vises når du som forbruker besøker vår nettbutikk. Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og skrivefeil.

Fraktavgifter

Leveringsavgiften baseres på hver bestilte vares individuelle vekt. Les mer om alternativene som tilbys for bestillingen din når du er logget inn i kassen. Avgiften dekker plukking, emballering, lasting, fraktdokumenter og kvittering.

Våre avgifter per dags dato

Postpakke som veier 0-20 kg kan leveres til leveringsstedet for 49 NOK
Hjempakke - Leveringskostnad per pakke (se deling av pakker i kassen)
0-5 kg 199 NOK
5-10 kg 299 NOK
10-19 kg 399 NOK

Hjemlevering for større/tyngre varer (til husets port/tomtegrense)
10-35 kg 499 NOK
35-50 kg 599 NOK
Over 50 kg 699 NOK

Levering hjem med innbæring (af 2 personer) + 299 NOK ekstra - innbæring til stedet du vil ha i hjemmet
Returavgift 49 NOK
Returfragt for større/tyngre varer 299 NOK
Uavhentet pakke 199 NOK

For mer informasjon om tjenestene, se lengre ned i teksten, under Leveringsmåter.

Leveringsmåte

En bestilling kan bli delt i ulike leveringer ettersom varene kan plukkes fra forskjellige varelagre. Vi leverer til den adressen du har registrert på homeroom.no. Fraktkostnaden er vektbasert per stykk, se prisliste. Les mer om alternativene som tilbys for bestillingen din når du er logget inn i kassen. Hjemkjøring krever at du bor langs farbar vei. Ved leveringsforsinkelse av vesentlig betydning kan kjøpet heves. Du har ulike leveringsmåter å velge mellom, noe som framgår under.

Postpakke til utleveringssted
Hvis du velger levering til leveringsstedet, henter du pakken din hos nærmeste postagent eller leveringsstedet du har valgt. Du får melding via SMS eller i postkassen når pakken er klar for henting.

Hjemlevering uten krav om signatur
Mindre/lettere pakker tilbys levering hjem direkte til postkassen. Får pakken ikke plass i postkassen leveres den ved ytterdøren istedenfor. Du får en avisering av Postnord både når de kjører ut med pakken og når leveransen er utført.

Hjempakke - postpakke med hjemlevering
Med leveringsmetode Hjempakke får du levert pakken hjem til døren din på hverdager. Du får beskjed via SMS eller telefon og kan velge dag og tidspunkt for levering med et leveringstid på 2-3 timer. Det er viktig at du oppgir riktig telefonnummer når du bestiller. Levering til noen steder tilbys bare om dagen.

Hjemlevering for større/tyngre varer
Større og tyngre varer leveres med transportør hjem til deg. Hjemlevering skjer på dagtid mellom 8 og 17 til husets port/tomtegrense. Hvis du ønsker, har du i mange steder også mulighet til å velge hjelp med innbæringen. Disse valgene gjør du i forbindelse med bestillingen. Når bestillingen din er klar til å kjøres ut, sender vi en SMS til deg slik at du kan velge hvilken dag du ønsker leveringen din. Hjemkjøring krever at du bor langs farbar vei.

Betalingsmåte

Sammen med Elpy kan vi nå tilby muligheten til å handle hos oss med faktura og delbetaling. Elpy er et varemerke og en betalingsløsning fra Ellos AB i samarbeid med Resurs Bank. Hensikten er å muliggjøre enkle betalinger for alle Ellos Groups selskaper i en og samme tjeneste. Betalinger gjennom Elpy gir deg som kunde større frihet til å bestemme selv når og hvordan du vil betale for de varene du kjøper, og du håndterer enkelt betalingene dine på elpy.com.

Du har fire betalingsmåter å velge mellom ved kjøp hos oss. Se nedenfor for ytterligere informasjon:

Betal siden – 14-dagers faktura

Få hjem varene dine først. Betal siden. Med 14-dagers faktura blir kjøpet enkelt, og du betaler ingen faktureringsavgift. Etter kjøpet har du flere betalingsmuligheter. Du kan for eksempel velge å utsette betalingsdatoen eller delbetale kjøpet ditt.

Hvis du velger å betale kjøpet med 14-dagers faktura og ikke vil betale ved forfallsdato, kan du logge inn på elpy.com og utsette betalingsdatoen til senere. Det gjør du ved å klikke på «Betalingsalternativer» etter at du har logget inn på nettsiden. Du kan mot et gebyr velge om du vil utsette forfallsdatoen 10 eller 30 dager. Du har også muligheten til å flytte kjøpet til en delbetalingskonto, og betale valgfritt beløp først neste måned.

Hvis fakturaen ikke betales innen den tid som er oppgitt på fakturaen, går fakturabeløpet automatisk over til betalingsmåten Delbetalingskonto. Se nedenfor for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten 14-dagers faktura, se Vilkår for faktura.

Betal i slutten av måneden – Månedsfaktura

Med betalingsmåten Månedsfaktura betaler du i slutten av måneden. Et administrationsgebyr på 29 kr kommer i tillegg på din faktura. Hvis fakturaen ikke betales innen den tid som er oppgitt på fakturaen, går fakturabeløpet automatisk over til betalingsmåten Delbetalingskonto. Se nedenfor for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Månedsfaktura, se Vilkår for faktura.

Del opp – Delbetalingskonto

Ved å velge betalingsmåten Delbetalingskonto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Da kan du velge å betale et valgfritt beløp først neste måned, og du betaler kjøpet i den takten som passer deg. Du kan samle alle dine Elpy-kjøp på samme konto. Effektiv årsrente er for tiden 29,91%, og nominell årsrente er 20,28%. Du betaler et administrasjonsgebyr på 29 kr/md. For mer informasjon om betalingsmåten Delbetalingskonto, se Vilkår for konto.

Kortbetaling

Du betaler med kort direkte i kassen på www.homeroom.no. Vi aksepterer VISA og Mastercard som er utstedt i de nordiske landene. Kortbetalingen håndteres av Ellos AB. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet som er brukt ved betaling. Vi krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet sikkert.

Kredittopplysning

Når du gjennomfører din første betaling med Elpy, foretar vi en kredittsjekk på ditt personnummer for å vurdere din betalingsevne. Ved en kredittsjekk sendes en bekreftelse hjem til deg fra det firmaet vi samarbeider med. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan en høyere kjøpsgrense innvilges. Det blir utført vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev.

Angrerett

Du har rett til å for eksempel åpne emballasjen og teste varen du har kjøpt. Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet, har du angrerett i 30 dagers fra den dagen du mottok varen. Vil du returnere en vare, skal det gjøres i originalforpakningen og med utfylt returseddel/etikett. Gå inn på Homeroom.no og logg inn på Mine Sider/Mine Bestillinger. Der kan du enten skrive ut eller bestille en returseddel/etikett som sendes til deg for varen/ordren det gjelder. Du slipper da å legge ut for returfrakten, og avgiften reguleres istedenfor ved tilbakebetalingen som skjer senest innen 14 dager.

Ved retur tilkommer en returavgift som for tiden er 49 kr. Ved retur av større og tyngre varer tilkommer returavgift på 49 kr og returfrakt på 195 kr, dvs. totalt 244 kr.

Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og eventuelle fraktkostnader, men ikke tillegsavgifter for f.eks. ekspresslevering eller innbæring. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke fraktkostnader eller tilleggsavgifter fordi avgifterne er uavhengige av hvor mange varer du bestilte. Om din håndtering av varen har forårsaket en nedsatt verdi av denne, vil vi trekke fra en sum som tilsvarer den nedsatte verdien.

Angrefristen begynner tidligst å gjelde fra den dagen du mottar levering og følgeseddel.

Angreretten gjelder stort sett alle varer i vårt sortiment. Angreretten gjelder dog ikke varer som er spesiallaget etter dine anvisinger. Dette kan for eksempel være en seng i et spesifikt stoff og farge som er laget spesielt for deg, eller med en spesialbestilt sengegavl.

Ved retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du tar imot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Er varen feil eller feilekspedert står vi for returfrakten.

Har du spørsmål om angreretten, kontakt oss på telefonnummer 63 00 18 20, e-post customerservice@homeroom.no.

Reklamasjon

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere på en vare innen to år, under forutsetning at varen var feil ved levering. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Om du mottar en vare som det er noe feil med, ønsker vi at du snarest mulig kontakter oss på telefonnummer 63 00 18 20 eller via e-post customerservice@homeroom.no. Vær oppmerksom på at du må gi oss beskjed med informasjon om feilen «innen rimelig tid» etter at du oppdaget den. Hvis du reklamerer innen to måneder fra du oppdaget feilen, har du reklamert innen rimelig tid. Hvis du, etter å ha kontaktet oss, skal sende varen tilbake, skal varen sendes til den adressen som er oppgitt på returseddelen. Se mer under rubrikken «Slik returnerer du» nedenfor. Når vi har mottatt varen du vil reklamere på, vil vi ta stilling til hvorvidt det dreier seg om en feil på varen. Hvis det dreier seg om en feil, vil vi tilbakebetale deg så fort som mulig og ikke senere enn innen 30 dager fra vi mottok varen fra deg. Ved retur står du for transportrisikoen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Ved godkjent reklamasjon står vi for frakt og omkostninger for varen du har reklamert. Beløpet betales tilbake til samme betalingskort som pengene ble trukket fra ved kjøpet.

Bytterett

Vil du bytte en vare, gjør du en retur som beskrevet ovenfor, samtidig som du legger inn en helt ny bestilling på homeroom.no. Vi betaler ikke tilbake frakt- og returavgifter.

Ved retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du tar imot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Er varen feil eller feilekspedert, står vi for returfrakten.

Uavhentede pakker

Vi belaster en avgift for pakker som ikke tas imot ved bestilt hjemlevering. Avgiften tilsvarer de reelle kostnadene for returavgift, fraktavgift og håndtering som oppført i prislisten ovenfor.

Slik returnerer du

Vil du returnere en vare, skal det gjøres innen 30 dager, i originalforpakningen og med utfylt returseddel/etikett. Gå inn på Homeroom.no og logg inn på Mine Sider/Mine Bestillinger. Der kan du skrive ut returseddel/etikett for varen/ordren det gjelder. Frakt- og returavgift reguleres ved tilbakebetalingen som skjer senest innen 14 dager.

Du betaler kun en returavgift som debiteres deg i etterkant, uansett pakkens størrelse eller antall artikler. Har vi gjort en feilekspedering er du ikke ansvarlig for noen avgifter med tanke på returfrakt.

Vennligst legg ved returseddelen i returen din, og pakk deretter inn returen i originalemballasjen før du returnerer varene. Returetiketten klistres deretter på emballasjen.

Vår transportør er PostNord. Mindre forsendelser som hentes på utleveringssted, leveres i retur på samme sted som du hentet pakken. Ved hjemlevering kontakter du oss for å avtale tid for opphenting. Opplysninger og retur står på Returseddelen.


Ved kjøp med kort, betale beløpet tilbake til samme kort som pengene ble trukket fra. Ved kjøp med faktura korrigerer du selv beløpet for returen ved innbetalingen.

Medlem i Distansehandel Norge

Ellos Norway AS er medlem av Distansehandel Norge, som har strenge krav til medlemmenes ansvar overfor sine kunder og til kjøpsbetingelsene. Se etter merket når du handler på Internett eller postordre – da risikerer du ingenting! Det står et seriøst firma bak og dette gir deg ekstra trygghet

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukerrådet, www.forbrukerradet.no eller Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo, tlf. 23 40 05 00. Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du som har som forbruker, anbefaler vi deg å besøke Forbrukerrådets nettside www.forbrukerraadet.no.

Transportgaranti

Vi erstatter alltid transportskadet glass og porselen. For spørsmål eller varsel om transportskadet gods, vennligst kontakt oss på telefonnummer 63 00 18 20 eller via e-post customerservice@homeroom.no.

Elektronikkgaranti

Alle elektroniske apparater som vi selger har minst et års garanti, såvidt ikke en lengre garantiperiode oppgis i produktinformasjonen på vår hjemmeside. Din faktura eller følgeseddel gjelder som garantibevis og en eventuell reparasjon tar vanligvis mellom 2-5 uker. Tenk på at garantien ikke gjelder om produktet har blitt håndtert på feil måte. Oppleves produktet som feilaktig er det derfor viktig at du har lest igjennom bruksanvisningen nøye føre produktet sendes tilbake til oss, for å sikkerstille at den har blitt installert/håndert korrekt. Du undviker på den måten eventuelle kostnader som ellers kan bli debitert deg om det auktoriserte verkstedet ikke bedømmer at saken er en garantisak. Alle elektriske produkter som vi selger ska ha en manual på et nordiskt språk. Om en produkt ikke har en manual på et nordisk språk skal dette framgå i varens produkttekst.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på dette. Vi forbeholder oss retten til å avvise eller oppheve kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Force majeure

Vi er fritatt fra ansvar for mislighold av visse forpliktelser i forhold til disse generelle vilkårene, dersom misligholdet skyldes befriende omstendigheter som beskrevet nedenfor, og disse omstendighetene forhindrer, vanskeliggjør eller forsinker overholdelse av forpliktelser. Ansvarsbefriende omstendigheter er blant annet handlinger eller svikt fra myndigheter, ny eller endret lovgiving, konflikt på arbeidsmarkedet, blokade, brann, oversvømmelse, sabotasje eller ulykker av større omfang. Som force majeure regnes beslutninger av offentlig myndighet som påvirker marked og produkter i negativ retning, for eksempel advarselstekster, salgsforbud etc., eller unormal nedgang i markedet.

Personopplysningspolicy

Ellos group ab, org. Nr 556217-1925, ödesgärdsgatan 6, 501 86 borås, sverige («homeroom») er ansvarlig i egenskap av personopplysningsansvarlig for behandlingen av personopplysninger i overensstemmelse med gjeldende lovgivning, inkludert eus personvernforordning.

Med benevningene «vi, våre, vårt og oss» nedenfor menes homeroom.

Personvernombud
Homeroom har utnevnt et personvernombud. Personvernombudet har bl.a. Som oppgave å overvåke at homeroom’ behandling av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Personvernombudets kontaktopplysninger er dpo@ellosgroup.se.

De personopplysninger som behandles
De opplysninger som behandles er personopplysninger som du gir oss, som vi samler inn fra deg og som vi får om deg fra andre.

Personopplysninger som du gir oss
Når du gjennomfører et kjøp, registrerer deg for vårt nyhetsbrev, registrerer brukerkonto, tegner forsikring, benytter tjenester på vår nettside, våre sosiale medier eller håndhever dine rettigheter iht. Forbrukerkjøpslovgivningen, vil du gi oss dine personopplysninger. Personopplysninger som du gir oss og som vi behandler kan f.eks. Være ditt navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer, samt e-postadresse.

Personopplysninger som vi samler inn fra deg
Når du gjennomfører et kjøp hos homeroom, når du kontakter oss og når du benytter vår nettside, din brukerkonto eller sosiale medier (facebook, instagram) samler vi inn dine personopplysninger. Slike opplysninger er navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, ip-adresse, operativsystem, informasjon om maskin- og programvare du bruker, nettleserinnstillinger, tidssone, data samlet inn via cookies, opplysninger relatert til din kontakt med oss som bl.a. Innspilte lydfiler, informasjon om dine surfevaner (som geografisk sted, øktvarighet, hvilke eksterne sider du tidligere har besøkt, hvilke sider og sosiale nettverk du besøker hos oss, dine interesser samt informasjon om din øvrige bruk av våre tjenester og produkter), søke- og kjøpshistorikk, ordrenummer, hvilke varer du har sett på eller lagt i handlekurven, betalingsmåte og kontosaldo, og om du har kjøpt din vare på kreditt, betalingsinformasjon samt din aktivitet på våre sider, sosiale nettverk og på nettsiden vår.

Personopplysninger om deg som vi får fra andre
Homeroom kan komme til å motta e-post og annen korrespondanse som inneholder personopplysninger om tredjeparter, og homeroom behandler derfor slike personopplysninger. Hvis nødvendig vil homeroom informere deg som tredjepart om denne behandlingen.

Hvorfor og iht. Hvilket rettslig grunnlag behandler vi dine personopplysninger?
For kundeservice og administrering av kundeforholdet
Vi behandler navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, kjøpshistorikk, ordrenummer, betalingsinformasjon og innspilte lydfiler innhentet i forbindelse med din kontakt med oss med det formål å gi deg god kundeservice og for å administrere vårt kundeforhold med deg. Vi behandler ditt personnummer i de tilfellene du velger å bruke det for å hente adressen din. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne overholde vår avtale med deg eller å gjennomføre tiltak før en slik avtale inngås, alternativt vår berettigede interesse til å gi god service for det tilfellet du ikke er kunde hos oss. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Dersom du ikke oppgir ovennevnte personopplysninger har vi ikke mulighet til å levere produkter eller oppfylle våre forpliktelser ovenfor deg.

For å gi kreditt
Vi behandler opplysninger om deg og dine kjøp for å muliggjøre at du kan foreta kjøp på kreditt. I den sammenheng behandler vi ditt kundenummer, din kjøpshistorikk, kredittinformasjonen, som for eksempel kreditt som er gitt deg, og ditt personnummer. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

For markedsføring
Vi behandler navn, mobil- og telefonnummer, e-postadresse, din aktivitet på våre sider, din kjøpshistorikk, ordrenummer, data som samles inn via cookies og opplysninger om din bruk av sosiale medier for å sende nyhetsbrev og kampanjetilbud samt påminnelser om varer som ligger igjen i handlekurven til deg per e-post, sms, «pushvarsler» eller post. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger når vi sender nyhetsbrev til deg er ditt samtykke, som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos homeroom eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt krysse av en eller flere rubrikker på vår nettside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å krysse ut i rubrikkene på vår nettside. Når vi behandler dine personopplysninger for å sende «pushvarsler» med markedsføring til deg, er det rettslige grunnlaget samtykke. Du gir ditt samtykke ved å aktivere «pushvarsler» på din mobiltelefon, og tilbakekaller samtykket ved å deaktivere «pushvarsler» på din mobiltelefon. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger når vi sender kampanjetilbud og påminnelser om varer som ligger igjen i handlekurven til deg, er en avveining av interesser. Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse av å kunne markedsføre våre produkter. Vår interesse av å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

For automatisert beslutningstaking eller profilering
For å kunne utvikle våre produkter, tjenester og tilbud til deg kan vi på en automatisert måte komme til å samle inn og analysere opplysninger om deg. Slike opplysninger er ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, ip-adresse, operativsystem, informasjon om den maskin- og programvare du benytter, nettleserinnstillinger, tidssone, opplysninger relatert til dine henvendelser til oss, informasjon om dine «surfevaner», søke- og kjøpshistorikk, ordrenummer, hvilke varer du har sett på eller lagt i din handlekurv, betalingsmåte og kontosaldo, om du har kjøpt din vare på kreditt, samt din øvrige aktivitet på våre sider, data samlet inn via cookies, sosiale medier og vår nettside. Basert på resultatet av denne analysen av ditt brukermønster (såkalt profilering) sender vi deg senere automatisk tilpasset informasjon i form av annonser og tilbud som vi tror du vil oppfatte som interessante og relevante for deg. Det finnes foreløpig ingen automatisert beslutningstaking eller profilering som vil påvirke deg rettslig eller i nevneverdig grad på annen måte. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er en avveining av interesser. Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse for å kunne utvikle vår forretningsvirksomhet og, så langt det er mulig, ikke å forstyrre deg unødvendig, og for å kunne tilby deg materiale, invitasjoner og tilbud som passer dine ønsker og behov. Vår interesse av å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

For statistikk
Vi behandler ditt kundenummer og andre referansenummer i den hensikt å kunne lage statistiske sammendrag. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er vår berettigede interesse for å føre statistikk og derigjennom utvikle vår virksomhet. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går derfor foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

For behandling av reklamasjoner, returer m.m.
Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresse og kjøpshistorikk med det formål å ta hånd om ditt eventuelle ønske om å returnere produkter eller benytte deg av dine rettigheter som kunde til å gjøre gjeldende krav om feil- og forsinkelsesansvar mot oss. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser pålagt oss i henhold til forbrukerlovgivningen.

For regnskap
Vi behandler informasjon om transaksjonen mellom deg og homeroom til regnskapsmessige formål. Vi behandler informasjon om kjøp, navn, adresse, mobil- og telefonnummer og e-postadresse. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler oss.

Til hvem overfører vi personopplysninger, og hvor behandler vi dem geografisk?
Dine personopplysninger kan bli gitt til, og behandles av, firmaer som inngår i ellos group-konsernet.

Homeroom kan også gi dine personopplysninger til tredjepart. Som et eksempel på tredjeparter som vi kan komme til å gi dine personopplysninger til, kan nevnes speditører i forbindelse med levering av varer, mediebyråer for distribusjon av nyhetsbrev, samarbeidspartnere i forbindelse med markedsføring, kredittopplysningsforetak eller inkassobyråer for gjennomføring av kredittsjekk og advokatfirmaer for håndtering av juridiske spørsmål i vår virksomhet. Hvis du handler på kreditt kan vi også komme til å gi dine personopplysninger til resurs bank ab. Alle disse aktørene er selvstendig ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger.

Homeroom kan også gi dine personopplysninger til tjenesteleverandører og samarbeidspartnere som behandler personopplysninger på våre vegne, såk. Databehandlere. Vi har avtale med våre databehandlere som sikrer at de behandler dine personopplysninger i henhold til denne personopplysningspolicyen og våre instruksjoner.

Homeroom kan gi dine personopplysninger til myndigheter som krever at homeroom gir ut slike personopplysninger. Homeroom kan også dele dine personopplysninger for å tillate en fusjon, et oppkjøp eller salg av alle eller deler av homeroom’ aktiva.

Homeroom behandler, som hovedregel, dine personopplysninger kun innen eu og eøs. Skulle personopplysninger behandles utenfor eu og eøs, sikrer vi at dine opplysninger beskyttes på en likeverdig måte som om de hadde blitt behandlet innen eu/eøs gjennom standardavtaleklausuler som vi har inngått med disse aktørene eller andre egnede sikkerhetstiltak. En kopi av standardavtaleklausulene finner du her:.

Hvor lenge behandler vi personopplysninger?
Vi behandler kun personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formålene opplysningene ble sendt inn eller samlet inn for. Samme personopplysning kan lagres på flere ulike steder for ulike formål. Dette kan bety at en opplysning som er fjernet fra et system for at den ikke lenger er nødvendig for det formålet, kan finnes i et annet system til et annet formål hvor personopplysningen fortsatt er nødvendig.

Personopplysninger som vi behandler for kundeserviceformål og for å administrere ditt kundeforhold, behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller så lenge vi har en berettiget interesse av å behandle opplysningene. Innspilte samtaler med deg behandles i tre måneder.

Personopplysninger som vi behandler for å muliggjøre kredittgivning behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

Personopplysninger som vi behandler for markedsføring i form av nyhetsbrev og «pushvarsler» behandles til du tilbakekaller ditt samtykke, avregistrerer deg eller på annen måte ber oss om å slutte å kontakte deg. I den forbindelse vil vi også, i den utstrekning der er mulig, slette de personopplysningene som vi behandler om deg relatert til automatisert beslutningstaking og/eller profilering. Personopplysninger som vi behandler for annen markedsføring enn nyhetsbrev og «pushvarsler», behandles i løpet av kundeforholdet og 1 år etterpå.

Personopplysninger som vi behandler for å føre statistikk, behandles frem til det aktuelle regnskapsmaterialet er slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle våre rettslige forpliktelser ovenfor deg, f.eks. Oppfylle garanti-, reklamasjons- eller angreretten, behandles i den tiden vi i henhold til loven har disse rettslige forpliktelsene.

Personopplysninger som vi behandler til regnskapsformål, behandles i 7 år i henhold til gjeldende regnskapslovgivning.

Dine personopplysninger kan bli lagret lenger enn angitt over dersom det kreves for å overholde lovfestede krav, forordninger eller myndighetsvedtak.

Dine rettigheter
Når vi behandler dine personopplysninger, har du visse rettigheter i henhold til loven. Vær oppmerksom på at utøvelsen av disse rettighetene er underlagt visse krav og betingelser som er spesifisert i loven (eus personvernforordning).

Rett til informasjon, tilgang, rettelser, sletting mv.
Du har rett til, uten kostnad, å skriftlig kreve å få informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg. Du kan når som helst be om korrigering av uriktig informasjon, og du kan også ha rett til å be oss om å slette personopplysningene vi har registrert om deg, be om at behandlingen blir begrenset og be om at vi gir deg en kopi av disse personopplysningene.

Hvis du ikke har grunnlag for din forespørsel eller forespørselen er urimelig, for eksempel hvis du ofte ber om utdrag eller sletting med korte intervaller, kan vi enten nekte å imøtekomme forespørselen din eller ta betalt for de administrative kostnadene forespørselen din medfører.

Rett til dataportabilitet
Du kan ha rett til å få ut personopplysninger om deg og som du har gitt oss i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, og ha rett til å overføre disse personopplysningene til en annen personopplysningsansvarlig.

Rett til å protestere mot direktemarkedsføring
Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger behandles for direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke vil at vi skal behandle dine personopplysninger til dette/disse formål, ber vi deg gi oss beskjed ved å kontakte oss via vår kontaktinformasjon som angis nedenfor, se punkt 7. Vi vil da slutte å behandle dine personopplysninger for dette/disse formål og slette personopplysningene, forutsatt at vi ikke trenger å fortsette å behandle dem til noe annet formål i samsvar med denne personvernpolicyen.

Rett til å klage
Er du misfornøyd med hvordan vi har behandlet dine personopplysninger, kan du også kontakte oss via våre kontaktopplysninger, se punkt 7 nedenfor. Du har også rett til å sende inn klage når det gjelder vår personopplysningsbehandling til:

Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
imy@imy.se

Hvis din klage kun relaterer til en bedrift i et annet medlemsland i eu, har du rett til å levere klagen til relevant datatilsyn i dette landet. Her er en liste over datatilsyn i andre land:

7. Kontakt oss
Du kan kontakte oss på følgende måte:
via e-post: customerservice@homeroom.no
Via telefon: 63 00 18 20
Ved å skrive brev til Homeroom: Ellos AB, Box 961, 501 10 BORÅS