HomeroomNO
Handlekurv

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.homeroom.no, er en del av Ellos AB, org. nr. 832005622, 501 86 Borås, Sverige. Med benevningene «vi, våre, vårt og oss» nedenfor menes Homeroom.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år, må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, registrering av kundekonto hos oss, bruk av enkelte av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige.

Vi forbeholder oss retten til å kunne endre de generelle vilkårene. De eventuelle endringene trer i kraft tidligst 30 dager etter at de justerte vilkårene er tilgjengelige på vår nettside.

Firmainformasjon

Telefon: 63 00 18 20
Åpningstider: Mandag-fredag 08:00–16:30, Lørdag: 9:00-17:00, Søndag: 9:00-17:00
Adresse: Ellos AB , 501 10 BORÅS
Besøksadresse: Ödegärdsgatan 6, Viared
Organisasjonsnummer: 832005622
E-postadresse: customerservice@homeroom.no

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25 % inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Siden ulike skjermer og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelse, kan vi ikke garantere at fargenyansene på varene stemmer overens med de bildene som vises når du som forbruker besøker vår nettbutikk. Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og skrivefeil.

Fraktavgifter

VVi tilbyr alltid hjemlevering, og kostnaden baseres på hver bestilte vares individuelle vekt. Avgiften dekker plukking, emballering, lasting, fraktdokumenter og kvittering.

Standardlevering er hjem til tomtegrense på dagtid, og fraktkostnaden er vektbasert per stykk iht. under
0-2 kg 199 NOK
2-5 kg 299 NOK
5-10 kg 399 NOK
10-19 kg 499 NOK
19-35 kg 599 NOK
35-50 kg 599 NOK
Over 50 kg 699 NOK

Levering hjem med innbæring 2 personer 299 NOK
Returavgift 49 NOK
Returavgift & returfrakt (ved hjemlevering) 348 NOK
Uavhentet pakke 199 NOK

For mer informasjon om tjenestene, se lengre ned i teksten, under Leveringsmåter.

Leveringsmåte

En bestilling kan bli delt i ulike leveringer ettersom varene kan plukkes fra forskjellige varelagre. Vi leverer til den adressen du har registrert på homeroom.no. For tiden tilbyr vi hjemlevering. Du blir kontaktet av transportøren før levering. Hjemkjøring krever at du bor langs farbar vei.

Ved bestilling av produkter som veier under 2 kg kan du velge levering til ditt nærmeste utleveringssted.

Hjemlevering skjer på dagtid mellom 8 og 17 til husets port/tomtegrense. Mindre varer mellom 0–2 kg kan leveres med PostNord til nærmeste utleveringssted. Ved kassen vises leveringsalternativer for valgt adresse, og leveringen bestilles innen bestillingen sluttføres.

Når bestillingen din er klar til å kjøres ut, sender vi en SMS til deg slik at du kan velge hvilken dag du ønsker leveringen din, denne SMS vil som regel komme 2-3 dager i forveien. PostNord vil ringe 30 minutter før de vil ankomme adressen som står på orderen.

Alternativer med hjemlevering gjelder for større/tyngre varer om du bor langs en kjørbar vei på øyen.

For detaljert informasjon om leveringsmetode, leveransetid og priser etc., se følgende lenke Leveringsinformasjon. Ved leveringsforsinkelse av vesentlig betydning kan kjøpet heves.

Betalingsmåte

Sammen med Elpy kan vi nå tilby muligheten til å handle hos oss med faktura og delbetaling. Elpy er et varemerke og en betalingsløsning fra Ellos AB i samarbeid med Resurs Bank. Hensikten er å muliggjøre enkle betalinger for alle Ellos Groups selskaper i en og samme tjeneste. Betalinger gjennom Elpy gir deg som kunde større frihet til å bestemme selv når og hvordan du vil betale for de varene du kjøper, og du håndterer enkelt betalingene dine på elpy.com.

Du har fire betalingsmåter å velge mellom ved kjøp hos oss. Se nedenfor for ytterligere informasjon:

Betal siden – 14-dagers faktura

Få hjem varene dine først. Betal siden. Med 14-dagers faktura blir kjøpet enkelt, og du betaler ingen faktureringsavgift. Etter kjøpet har du flere betalingsmuligheter. Du kan for eksempel velge å utsette betalingsdatoen eller delbetale kjøpet ditt.

Hvis du velger å betale kjøpet med 14-dagers faktura og ikke vil betale ved forfallsdato, kan du logge inn på elpy.com og utsette betalingsdatoen til senere. Det gjør du ved å klikke på «Betalingsalternativer» etter at du har logget inn på nettsiden. Du kan mot et gebyr velge om du vil utsette forfallsdatoen 10 eller 30 dager. Du har også muligheten til å flytte kjøpet til en delbetalingskonto, og betale valgfritt beløp først neste måned.

Hvis fakturaen ikke betales innen den tid som er oppgitt på fakturaen, går fakturabeløpet automatisk over til betalingsmåten Delbetalingskonto. Se nedenfor for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten 14-dagers faktura, se Vilkår for faktura.

Betal i slutten av måneden – Månedsfaktura

Med betalingsmåten Månedsfaktura betaler du i slutten av måneden. Et faktureringsgebyr på 29 kr kommer i tillegg på din faktura. Hvis fakturaen ikke betales innen den tid som er oppgitt på fakturaen, går fakturabeløpet automatisk over til betalingsmåten Delbetalingskonto. Se nedenfor for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Månedsfaktura, se Vilkår for faktura.

Del opp – Delbetalingskonto

Ved å velge betalingsmåten Delbetalingskonto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Da kan du velge å betale et valgfritt beløp først neste måned, og du betaler kjøpet i den takten som passer deg. Du kan samle alle dine Elpy-kjøp på samme konto. Effektiv årsrente er for tiden 29,91%, og nominell årsrente er 20,28%. Du betaler et administrasjonsgebyr på 29 kr/md. For mer informasjon om betalingsmåten Delbetalingskonto, se Vilkår for konto.

Kortbetaling

Du betaler med kort direkte i kassen på www.homeroom.no. Vi aksepterer VISA og Mastercard som er utstedt i de nordiske landene. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet som er brukt ved betaling. Vi krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet sikkert.

Kredittopplysning

Når du gjennomfører din første betaling med Elpy, foretar vi en kredittsjekk på ditt personnummer for å vurdere din betalingsevne. Ved en kredittsjekk sendes en bekreftelse hjem til deg fra det firmaet vi samarbeider med. Kredittsjekken registreres ikke i noen offentlige registre, og er ikke synlig for andre firmaer. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan en høyere kjøpsgrense innvilges. Det blir utført vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev.

Angrerett

Du har rett til å for eksempel åpne emballasjen og teste varen du har kjøpt. Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet, har du angrerett i 30 dagers fra den dagen du mottok varen. Vil du returnere en vare, skal det gjøres i originalforpakningen og med utfylt returseddel/etikett. Gå inn på Homeroom.no og logg inn på Mine Sider/Mine Bestillinger. Der kan du enten skrive ut eller bestille en returseddel/etikett som sendes til deg for varen/ordren det gjelder. Du slipper da å legge ut for returfrakten, og avgiften reguleres istedenfor ved tilbakebetalingen som skjer senest innen 14 dager.

Ved retur tilkommer en returavgift som for tiden er 49 kr. Ved retur av større og tyngre varer tilkommer returavgift på 49 kr og returfrakt på 195 kr, dvs. totalt 244 kr.

Velger du å returnere hele eller deler av ordren, tilbakebetaler vi for returnert produkt, men ikke leverings- eller returavgiften. Om din håndtering av varen har forårsaket en nedsatt verdi av denne, vil vi trekke fra en sum som tilsvarer den nedsatte verdien.

Angrefristen begynner tidligst å gjelde fra den dagen du mottar levering og følgeseddel.

Angreretten gjelder stort sett alle varer i vårt sortiment. Angreretten gjelder dog ikke varer som er spesiallaget etter dine anvisinger. Dette kan for eksempel være en seng i et spesifikt stoff og farge som er laget spesielt for deg, eller med en spesialbestilt sengegavl.

Ved retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du tar imot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Er varen feil eller feilekspedert står vi for returfrakten.

Har du spørsmål om angreretten, kontakt oss på telefonnummer 63 00 18 20, e-post customerservice@homeroom.no.

Reklamasjon

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere på en vare innen to år, under forutsetning at varen var feil ved levering. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Om du mottar en vare som det er noe feil med, ønsker vi at du snarest mulig kontakter oss på telefonnummer 63 00 18 20 eller via e-post customerservice@homeroom.no. Vær oppmerksom på at du må gi oss beskjed med informasjon om feilen «innen rimelig tid» etter at du oppdaget den. Hvis du reklamerer innen to måneder fra du oppdaget feilen, har du reklamert innen rimelig tid. Hvis du, etter å ha kontaktet oss, skal sende varen tilbake, skal varen sendes til den adressen som er oppgitt på returseddelen. Se mer under rubrikken «Slik returnerer du» nedenfor. Når vi har mottatt varen du vil reklamere på, vil vi ta stilling til hvorvidt det dreier seg om en feil på varen. Hvis det dreier seg om en feil, vil vi tilbakebetale deg så fort som mulig og ikke senere enn innen 30 dager fra vi mottok varen fra deg. Ved retur står du for transportrisikoen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Ved godkjent reklamasjon står vi for frakt og omkostninger for varen du har reklamert. Beløpet betales tilbake til samme betalingskort som pengene ble trukket fra ved kjøpet.

Bytterett

Vil du bytte en vare, gjør du en retur som beskrevet ovenfor, samtidig som du legger inn en helt ny bestilling på homeroom.no. Vi betaler ikke tilbake frakt- og returavgifter.

Ved retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du tar imot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Er varen feil eller feilekspedert, står vi for returfrakten.

Uavhentede pakker

Vi belaster en avgift for pakker som ikke tas imot ved bestilt hjemlevering. Avgiften tilsvarer de reelle kostnadene for returavgift, fraktavgift og håndtering som oppført i prislisten ovenfor.

Slik returnerer du

Vil du returnere en vare, skal det gjøres innen 30 dager, i originalforpakningen og med utfylt returseddel/etikett. Gå inn på Homeroom.no og logg inn på Mine Sider/Mine Bestillinger. Der kan du skrive ut returseddel/etikett for varen/ordren det gjelder. Frakt- og returavgift reguleres ved tilbakebetalingen som skjer senest innen 14 dager.

Du betaler kun en returavgift som debiteres deg i etterkant, uansett pakkens størrelse eller antall artikler. Har vi gjort en feilekspedering er du ikke ansvarlig for noen avgifter med tanke på returfrakt.

Vennligst legg ved returseddelen i returen din, og pakk deretter inn returen i originalemballasjen før du returnerer varene. Returetiketten klistres deretter på emballasjen.

Vår transportør er PostNord. Mindre forsendelser som hentes på utleveringssted, leveres i retur på samme sted som du hentet pakken. Ved hjemlevering kontakter du oss for å avtale tid for opphenting. Opplysninger og retur står på Returseddelen.


Ved kjøp med kort, betale beløpet tilbake til samme kort som pengene ble trukket fra. Ved kjøp med faktura korrigerer du selv beløpet for returen ved innbetalingen.

Medlem i Distansehandel Norge

Ellos Norway AS er medlem av Distansehandel Norge, som har strenge krav til medlemmenes ansvar overfor sine kunder og til kjøpsbetingelsene. Se etter merket når du handler på Internett eller postordre – da risikerer du ingenting! Det står et seriøst firma bak og dette gir deg ekstra trygghet

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukerrådet, www.forbrukerradet.no eller Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo, tlf. 23 40 05 00. Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du som har som forbruker, anbefaler vi deg å besøke Forbrukerrådets nettside www.forbrukerraadet.no.

Transportgaranti

Vi erstatter alltid transportskadet glass og porselen. For spørsmål eller varsel om transportskadet gods, vennligst kontakt oss på telefonnummer 63 00 18 20 eller via e-post customerservice@homeroom.no.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på dette. Vi forbeholder oss retten til å avvise eller oppheve kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Force majeure

Vi er fritatt fra ansvar for mislighold av visse forpliktelser i forhold til disse generelle vilkårene, dersom misligholdet skyldes befriende omstendigheter som beskrevet nedenfor, og disse omstendighetene forhindrer, vanskeliggjør eller forsinker overholdelse av forpliktelser. Ansvarsbefriende omstendigheter er blant annet handlinger eller svikt fra myndigheter, ny eller endret lovgiving, konflikt på arbeidsmarkedet, blokade, brann, oversvømmelse, sabotasje eller ulykker av større omfang. Som force majeure regnes beslutninger av offentlig myndighet som påvirker marked og produkter i negativ retning, for eksempel advarselstekster, salgsforbud etc., eller unormal nedgang i markedet.

Personvernerklæring homeroom

Ellos Group AB, org. Nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Homeroom”) behandler personopplysninger i overensstemmelse med gjeldende lovgivning, inkludert eus personvernforordning.

Med benevnelsene "vi, våre, vårt og oss" nedenfor refereres til Homeroom.

1. Personvernombud
Homeroom har utpekt magnus axelsson som personvernombud. Personvernombudet har bl.a. Som oppgave å påse at homeroom behandling av personopplysninger skjer i overensstemmelse med gjeldede lovgivning. Personvernombudets kontaktopplysninger er dpo@ellosgroup.se.

2. De personopplysninger som behandles
De opplysninger som behandles er personopplysninger som du gir oss, som vi samler inn fra deg og som vi får om deg fra andre.

Personopplysninger som du gir oss
Når du gjennomfører et kjøp, registrerer deg for vårt nyhetsbrev, registrerer brukerkonto, tegner forsikring, benytter tjenester på vår hjemmeside, våre sosiale medier eller håndhever dine rettigheter iht. Forbrukerkjøpslovgivningen, vil du gi oss tilgang til dine personopplysninger. Personopplysninger som du gir oss og som vi behandler kan f.eks. Være ditt navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer, samt e-postadresse.

Personopplysninger som vi samler inn fra deg
Når du gjennomfører et kjøp hos homeroom, når du kontakter oss og når du benytter vår hjemmeside, din brukerkonto eller sosiale medier kommer vi til å hente inn personopplysninger om deg. Denne informasjonen inkluderer ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, ip-adresse, operativsystem, informasjon om den maskinvare og programvare du benytter, opplysninger samlet inn ved din kontakt med oss, som bl.a. Innspilte lydfiler, informasjon om dine søkevaner (slik som geografisk plassering, sesjonstid, hvilke eksterne sider du tidligere har besøkt, hvilke sider og sosiale nettverk du besøker hos oss, dine interesser samt informasjon om din øvrige bruk av våre tjenester og produkter), søke- og kjøpshistorikk, hvilke varer du har sett på eller lagt i handlekurven, betalingsmåte og saldo på konto og om du har kjøpt din vare på kreditt, samt din aktivitet på våre sider, sosiale nettverk og på hjemmesiden.

Personopplysninger om deg som vi får fra andre
Homeroom kan komme til å motta e-post og annen korrespondanse som inneholder personopplysninger om tredjeparter og homeroom behandler derfor slike personopplysninger. Om det er nødvendig kommer homeroom til å informere deg som tredjepart om denne behandlingen.

3. Hvorfor og på grunnlag av hvilket rettslig grunnlag behandler vi dine personopplysninger?
Kundeservice og administrasjon av kundeforholdet
Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, kjøpshistorikk og innspilte lydfiler innhentet i forbindelse med din kontakt med oss med det formål å kunne gi deg god kundeservice og for å administrere vårt kundeforhold med deg. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne overholde vår avtale med deg eller å gjennomføre tiltak før en slik avtale inngås, alternativt vår berettigede interesse til å gi god service for det tilfellet du ikke er kunde hos oss. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Om du ikke oppgir ovennevnte personopplysninger har vi ikke mulighet for å levere våre produkter til deg, eller på annen måte oppfylle våre forpliktelser overfor deg.

For å gi kreditt
Vi behandler opplysninger om deg og dine kjøp for å muliggjøre at du kan foreta kjøp på kreditt. I den sammenheng behandler vi ditt kundenummer, din kjøpshistorikk, kredittinformasjonen som for eksempel kreditt som er gitt deg og ditt personnummer. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for oss å oppfylle vår avtale med deg.

Markedsføring
Vi behandler navn, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, din kjøpshistorikk og opplysninger om din bruk av sosiale medier for å sende nyhetsbrev og kampanjetilbud til deg per e-post, sms eller post. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er ditt samtykke som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos homeroom eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt huke av en eller flere rubrikker på vår hjemmeside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å huke av i rubrikkene på vår hjemmeside.

Automatisert beslutningstaking eller profilering
For å kunne utvikle våre produkter, tjenester og tilbud til deg kan vi på en automatisert måte samle inn og analysere opplysninger om deg. Slike opplysninger er ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, ip-adresse, operativsystem, informasjon om den maskin- og programvare du benytter, opplysninger relatert til dine henvendelser til oss, informasjon om dine "surfevaner", søke- og kjøpshistorikk, hvilke varer du har sett på og lagt i din handlekurv, betalingsmåte og kontosaldo og om du har kjøpt din vare på kreditt samt din øvrige aktivitet på våre sider, sosiale medier og vår hjemmeside. Basert på resultatet av denne analysen av ditt brukermønster (såkalt profilering) sender vi deg senere automatisk tilpasset informasjon i form av annonser og tilbud som vi tror du vil oppfatte som interessante og relevante for deg. Det finnes foreløpig ingen automatisert beslutningstaking eller profilering som vil påvirke deg rettslig eller i nevneverdig grad på annen måte. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er ditt samtykke som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos homeroom eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt huke av en eller flere rubrikker på vår hjemmeside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å huke av i rubrikkene på vår hjemmeside.

Statistikker
Vi behandler ditt kundenummer og andre referansenummer med den hensikt å gjøre statistiske sammenstillinger. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er vår berettigede interesse for å føre statistikker og derigjennom utvikle vår virksomhet. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Til behandling av reklamasjoner, retursendinger m.m.
Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresser og kjøpshistorikk med det formål å ta hånd om ditt eventuelle ønske om å returnere produkter eller benytte deg av dine rettigheter som kunde til å gjøre gjeldende krav om feil- og forsinkelsesansvar mot oss. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser pålagt oss i henhold til forbrukerlovgivningen.

Regnskapsformål
Vi behandler informasjon om transaksjonen mellom deg og oss til regnskapsmessige formål. Vi behandler informasjon om kjøp, navn, adresse, mobil- og telefonnummer og e-postadresse. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler oss.

4. Til hvem og hvilke land overfører vi personopplysninger til?
Dine personopplysninger kan komme til å leveres ut til og behandles av selskap som inngår i ellos group konsernet.

Homeroom kan også overføre dine personopplysninger til en tredjepart. Som et eksempel på tredjeparter som vi kan komme til å overføre dine personopplysninger til, kan nevnes speditører i forbindelse med levering av varer, mediebyråer for distribusjon av nyhetsbrev, samarbeidspartnere i forbindelse med markedsføring, kredittopplysningsforetak eller inkassobyråer for gjennomføring av kredittsjekk og advokatfirmaer for håndtering av juridiske problemstilling i vår virksomhet. Om du handler på kreditt kan vi også komme til å overføre dine personopplysninger til resurs bank ab. Alle disse partene er selvstendig ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger.

Homeroom kan komme til å overføre dine personopplysninger til tjenesteleverandører og samarbeidspartnere som behandler personopplysninger på våre vegne, såkalte databehandlere. Vi har inngått avtaler med våre databehandlere som sikrer at de behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen og våre instrukser.

Homeroom kan komme til å overføre dine personopplysninger til myndigheter som måtte kreve at homeroom utleverer personopplysninger. Homeroom kan også komme til å utlevere dine personopplysninger for å legge til rette for en fusjon, anskaffelse eller salg av alle, eller deler av, homeroom eiendeler.

Homeroom behandler, som hovedregel, kun dine personopplysninger innen eu og eøs. Skulle personopplysninger behandles utenfor eu og eøs, kommer vi til å iverksette tiltak for å sikre at overføringen skjer på lovlig vis og at dine opplysninger fortsetter å være beskyttet av de mottagende parter utenfor eu/eøs.

5. Hvor lenge behandler vi dine personopplysninger?
Vi behandler kun personopplysninger dersom det er nødvendig for de formålene opplysningene ble sendt inn eller samlet inn for. Samme personopplysning kan lagres på flere ulike steder for flere ulike formål. Dette kan bety at en opplysning som er fjernet i et system for at den ikke lenger er nødvendig for det formålet, kan finnes i et annet system til et annet formål hvor personopplysningen fortsatt trengs.

Personopplysninger som vi behandler for kundeserviceformål og for å administrere ditt kundeforhold, behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller så lenge vi har en berettiget interesse av å behandle opplysningene. Innspilte samtaler med deg behandles i tre måneder.

Personopplysninger som vi behandler for å muliggjøre kredittgivning behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

Personopplysninger som vi behandler for markedsføring behandles til du tilbakekaller ditt samtykke, avregistrerer deg eller på annen måte ber oss om å slutte å kontakte deg. I den forbindelse kommer vil til, i den utstrekning der er mulig, å slette de personopplysningene som vi behandler om deg relatert til automatisert beslutningstaking og/eller profilering.

Personopplysninger som vi behandler for å føre statistikk behandles frem til det aktuelle regnskapsmaterialet er slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle våre rettslige forpliktelser ovenfor deg, f.eks. Oppfylle garanti-, reklamasjons- eller angreretten, behandles i den tiden vi i henhold til lov har disse rettslige forpliktelsene.

Personopplysninger som vi behandler til regnskapsformål behandles i syv år i henhold til gjeldende regnskapslovgivning.

Dine personopplysninger kan bli lagret lengre enn hva som er meddelt ovenfor dersom det er nødvendig for å oppfylle lovkrav, forskrifter eller avgjørelser fattet av myndighetene.

6. Dine rettigheter
Når vi behandler dine personopplysninger, har du visse rettigheter i henhold til lov. Vær oppmerksom på at utøvelsen av disse rettighetene er underlagt visse krav og betingelser som er spesifisert i lov (eus personvernforordning).

Rett til informasjon, tilgang, rettelser, sletting mv.
Du har rett til, uten kostnad, skriftlig å be om informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg. Du kan når som helst be om korrigering av uriktig informasjon, og du kan også ha rett til å be oss om å slette personopplysningene vi har registrert om deg, be om at behandlingen blir begrenset og be om at vi gir deg en kopi av disse personopplysningene.

Hvis du ikke har grunnlag for forespørselen din, eller forespørselen din er urimelig, f.eks. Hvis du ber om utdrag eller sletting ofte og med korte intervaller imellom, har vi rett til å nekte å imøtekomme forespørselen din, eller alternativt kreve et gebyr som dekker administrasjonskostnadene som forespørselen din har påført oss.

Rett til data portabilitet
Du kan ha rett til å motta personopplysninger om deg og som du har gitt oss i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, og du kan ha rett til å overføre disse personopplysningene til en annen behandlingsansvarlig.

Rett til å protestere mot direkte markedsføring
Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger behandles for direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke vil at vi skal behandle dine personopplysninger til dette/disse formål, ber vi deg informere oss om det gjennom å kontakte oss via vår kontaktinformasjon som angis nedenfor, se punkt 7. Vi vil da slutte å behandle dine personopplysninger for dette/disse formål og slette personopplysningene, forutsatt at vi ikke trenger å fortsette å behandle dem til noe annet formål i samsvar med denne personvernerklæringen.

Rett til å klage
Hvis du er misfornøyd med hvordan vi har behandlet dine personopplysninger, kan du kontakte oss via kontaktinformasjonen vår, i henhold til punkt 7 nedenfor. Du har også rett til å sende inn en klage på vår behandling av personopplysninger til:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

7. Kontakt oss
Du kan kontakte oss på følgende måte:
via e-post: customerservice@homeroom.no
Via telefon: 63 00 18 20
Ved å skrive brev til Homeroom: Ellos AB, Box 961, 501 10 BORÅS